dissabte, 7 de març del 2020

Joan Fuster: Aforismes (I)

Aforismes de Joan Fuster*:



1.- “Un càlcul estadístic, bastant perfecte, fet sobre la massa total de la literatura catalana produïda d’ençà de la Renaixença, em dóna per resultat que, quant a la temática:

a) El 60% és una glossa més o menys acadèmica d’aquells versos de Verdaguer que diuen:
Tot sia ver vós
Jesuset dolcísim;
Tot sia per vós,
Jesús amós;

b) Un 30% tracta de l’Empordà;
c) El 10% restant s’ocupa dels temes habituals en qualsevol literatura civilitzada”  

[Wax1.- "Un cálculo estadístico, bastante perfecto, hecho sobre la masa total de la literatura catalana producida desde la Renaixença, me da por resultado que, en cuanto a la temática:



a) El 60% es una glosa más o menos académica de aquellos versos de Verdaguer que dicen:

Todo sea ver vos
Jesusito dulcísimo;
Todo sea por vos,
Jesús amos;


b) Un 30% trata del Empordán;

c) El 10% restante se ocupa de los temas habituales en cualquier literatura civilizada "(1968)]

2.- “Dit d’una altra manera.- La Història de la Filosofia és aquell capítol de la Historia de la Literatura on s’arraconan el gran llibres il•legibles”.

["Dicho de otra manera.- La Historia de la Filosofía es aquel capítulo de la Historia de la Literatura donde dejan los grandes libros ilegibles".]

3.- “Guerres, fam, opressions… Els crims quoditians de la nostre societat són tan monstruosos com insistits. El major de tots, però, és d’haver-nos-hi acostumat fins al punt de fer-nos-en cómplices per indiferencia”.

["Guerras, hambre, opresiones ... Los crímenes cotidianos de nuestra sociedad son tan monstruosos como persistentes. El mayor de todos, sin embargo, es de habernos acostumbrado hasta el punto de hacernos en cómplices por indiferencia ".]

4.- “Sobre els orígens històrics de la vaga.- Una, a Grècia. Aristòfanes la registra en Lysistrata. Fou una vaga de sexes.”

["Sobre los orígenes históricos de la huelga.- Una, en Grecia. Aristófanes la registra en Lysistrata. Fue una huelga de sexos. "]

5.- “El dia que es faci un recompte dels mèrits del rancor, es veurà que no són insignificants. Sense rencor no tindriem la Revolució, ni els Nacionalismes, ni la millor part de la Divina Comèdia”.

["El día que se haga un recuento de los méritos del rencor, se verá que no son insignificantes. Sin rencor no tendríamos la Revolución, ni los Nacionalismos, ni la mejor parte de la Divina Comedia "]

6.- “Qui està disposat a morir per un ideal, està, en el fons, igualment disposat a matar per l’ideal. Totes les doctrines que comencen amb uns màrtirs acaben amb una inquisició”.

["¿Quién está dispuesto a morir por un ideal, está, en el fondo, igualmente dispuesto a matar por el ideal. Todas las doctrinas que empiezan con unos mártires terminan con una inquisición "]

7.- “Sempre  hi ha hagut tirania; és gaire segur que sempre n’hi haurà. Les més suportables són aquelles que no s’exerceixen en nom de principis elevats”.

["Siempre ha habido tiranía; es muy seguro que siempre habrá. Las más soportables son aquellas que no se ejercen en nombre de principios elevados "]

8.- “L’oci és essencialment perniciós. El dia que les màquines, automatitzades o més productives, concedeixin a l’home un lleure gairabé continu –tot és possible-, se’n veuran els estralls. S’accentuarà, per exemple, la tendencia de la gent a l’alcohol, a la filosofia i al suïcidi”.

["El ocio es esencialmente pernicioso. El día que las máquinas, automatizadas o más productivas, concedan al hombre un ocio casi continuo -todo es posible-, se verán los estragos. Se acentuará, por ejemplo, la tendencia de la gente al alcohol, a la filosofía y al suicidio "]

9.- “Idea de pàtria- El vell mot llatí, utilitari i seriós, diu: “Ubi bene, ibi patria” [On està el bé allà està la pàtria]. Huysmans, espiritual i devot, diu” Ma patrie c’est où je prie bien” [La meva pàtria és on reso bé]. En últim terme, les dues actituds s’equivalen.”

["Idea de patria- La vieja palabra latina, utilitaria y seria, dice:" Ubi bene, ibi patria "[Dónde está el bien allí está la patria]. Huysmans, espiritual y devoto, dice "Ma patrie c'est où je prie bien" [Mi patria es donde rezo bien]. En último término, las dos actitudes se equivalen. "]

10.- “La societat no es deixa pas engañar. Sap que la follia no és sinó una coartada biológica de certes formes d’inconformisme. Un manicomi, tan com de sanatori, fa de presó.”

["La sociedad no se deja engañar. Sabe que la locura no es sino una coartada biológica de ciertas formas de inconformismo. Un manicomio, tanto como de sanatorio, hace de prisión. "]

Nota:

Los textos son escritos dentro de Consells, proverbis i insolències [Consejos, proverbios e insolencias](1968). Una vez más hay que recordar que el objetivo de estas páginas, es el ir a las fuentes y leerlos.

* Joan Fuster , Indagacions i propostes. Assaig, diaris, aforismes (1981), 4ª ed.Edicions 62, Barcelona, 1998.

dimecres, 4 de març del 2020

Reseña: Jo Nesbo, Ganivet [Cuchillo]

Jo Nesbo, Ganivet*, Ed. Proa, Trad. Meritxell Salvany, Barcelona, 2019.




Hi ha paraules que son capaces de sintetitzar-ho tot. I aquesta es la qüestió que Jo Nesbo si dedica amb passió. Una vegada més en Harry Hole, estarà a la corda fluixa. Mai com ara en Hole el veurem a un pam del desastre més total.

[Hay palabras que  son capaces de sintetizarlo todo. Y está es la cuestión que Jo Nesbo se dedica con pasión. Una vez más en Harry Hole, estará en la cuerda floja. Nunca como ahora en Hole lo veremos en un palmo del desastre más total.]

Bona part dels personatges de la saga Harry Hole, surten. Hi ha algunes desaparicions bén sonades. Tota la novel•la destil•la  angoixa i sorpreses a dojo, així què potser estem davant de la millor novel•la de Nesbo, és difícil dir-ho.

[Buena parte de los personajes de la saga Harry Hole, salen. Hay algunas desapariciones bien sonadas. Toda la novela  destila angustia y sorpresas a granel, así que tal vez estamos ante la mejor novela de Nesbo, es difícil decirlo]

A les novel•les de Nesbo, hi cap quasi de tot. Una barreja molt interessant de dades de diferents àmbits, sense perdre el fil de la història, crítica social, reflexions de tota mena, música, alcohol, humor negra, és clar, i tot això amb un ritme que no et deixa respirar. Amor y desamor, gelosia, enveges, rivalitats entre cosos policials, violència i mort.

[En las novelas  de Nesbo, cabe casi de todo. Una mezcla muy interesante de datos de diferentes ámbitos, sin perder el hilo de la historia, crítica social, reflexiones de todo tipo, música, alcohol, humor negro, claro, y todo ello con un ritmo que no te deja respirar. Amor y desamor, celos, envidias, rivalidades entre cuerpos policiales, violencia y muerte.]

Un exemple de dades interessants, es aquest: “ “Com si sabés que, si volia arribar a exhaurir els dos mil milions de batecs de què era capaç un cor en el lapse mitjà d’una vida humana, s’hauria d’afanyar” (pàg.483)

[Un ejemplo de datos interesantes, se este: "" Como si supiera que, si quería llegar a agotar los dos mil millones de latidos de que era capaz un corazón en el lapso medio de una vida humana, debería darse prisa " (pàg.483)]

Un altre exemple de reflexió social com aquest: “ Un dels objectius era tranquil•litzar el conjunt de la societat i contribuir a fer que se sentissin més segurs, Però n’hi havia d’ altres, com ara treure una persona perillosa dels carrers i ajudar a mantenir l’ordre, transmetre a altres eventuals delinqüents que qui infringia les lleis era castigar, o satisfer la necessitat sovint tàcita de venjança de la ciutadania. Però quan l’autor dels fets era mort aquests objectius perdien part de la seva raó de ser” (pàg.488)

[Otro ejemplo de reflexión social como este: "Uno de los objetivos era tranquilizar al conjunto de la sociedad y contribuir a que se sintieran más seguros, Pero había otros, como sacar una persona peligrosa de las calles y ayudar a mantener el orden, transmitir a otros eventuales delincuentes que quien infringía las leyes era castigar, o satisfacer la necesidad a menudo tácita de venganza de la ciudadanía. Pero cuando el autor de los hechos estaba muerto estos objetivos perdían parte de su razón de ser "(pàg.488)]

Un exemple de humor negra i crítica social: “En Harry s’alegrava de viure en uns temps en què encara es podia conduir un vehicle fins a la mort, la seva i la de qualsevol altre, però en aquella ocasió només hi hauria un funeral i seria el seu” (pàg,493)

[Un ejemplo de humor negra y crítica social: "Harry se alegraba de vivir en unos tiempos en que todavía se podía conducir un vehículo hasta la muerte, la suya y la de cualquier otro, pero en aquella ocasión sólo habría un funeral y sería el suyo "(p, 493)]

En novel•la què val la pena llegir, amb una traducció de Meritxell Salvany Balada, que com a mínim és pot dir que és excel•lent, perquè no t’ho imagines en noruec, però sí, amb aquesta versió en català. Bona part dels llibres de Nesbo, han sigut traduïdes per ella. Desprès de tot aquestes lloances, dir que les últimes vint pàgines, potser se les podria haver estalviat, però això és una impressió subjectiva, no cal fer-me cas. Llegiu el llibre no defrauda.

[En novela  que vale la pena leer, con una traducción de Meritxell Salvany Balada, que como mínimo se puede decir que es excelente, porque no te lo imaginas en noruego, pero sí, con esta versión en catalán. Buena parte de los libros de Nesbo, han sido traducidas por ella. Después de todo estas alabanzas, las últimas veinte páginas, tal vez se las podría haber ahorrado, pero eso es una impresión subjetiva, no hay hacerme caso. Lea el libro no defrauda.]

* [Hay traducción al castellano]

dimarts, 3 de març del 2020

Europa se rinde


En pleno siglo XXI, imágenes de personas que huyen de la guerra y la miseria y lo único que encuentran en Europa, es la puerta cerrada a cal y canto en nombre de no se sabe qué.  Turquía chantajea a Europa y utiliza a los refugiados como moneda para negociar. Grecia, la cuna de la civilización occidental, hace un papel calamitoso para frenar a esos desclasados que nutrirán campos de refugiados eternos. Un limbo donde los derechos humanos se han evaporado. Europa como decía George Steiner* " A la luz  [ de los desastres de las guerras, de Auschwitz, el Gulag] -¿no deberíamos decir "a la oscuridad"?- de estos hechos, la creencia en el final de la idea de Europa y sus moradas es casi una obligación moral. ¿Con qué derecho habríamos de sobrevivir a nuestra inhumanidad suicida?" (pág.29-30)

¿Seremos capaces de ir más allá de lo que las corrientes nacionalistas y xenófobas están imponiendo a una Europa descentrada y sin referentes morales?

* George Steiner, La idea de Europa, Trad.María Condor, Siruela,